31 Ocak 2016 Pazar

Bakan yasaklamadan önce ödevini yapsaydı

Milli Eğitim Bakanı Sn. Nabi Avcı’nın branşı iletişim, aktif siyasete girmeden önce, iletişim felsefesi ve iletişim sosyolojisi üzerine dersler veren bir üniversite öğretim üyesi idi.

Yarıyıl tatilinde öğrencilere ödev verilmemesi konusunda il müdürlüklerine bir yazı göndererek yarıyıl tatilinde ödev verilmesini yasakladı.

Bu yazılı emirden bir hafta sonra yazılı ve görsel medyada,  Nabi Avcı’nın yemek için gittiği restoranın oyun alanında ödev yapan çocukları gördüğü ve Ankara il Müdürünü arayarak soruşturma talimatı verdiği haberlerini okuduk/duyduk.

Konuya bu şekli ile bakıldığında, emirlerin haklı olduğu görülür. Oysa işin bir de arka planı var:

Yıllardır bakanı olduğu tüm eğitim kurumlarında ödev, öğrenciden çok, öğrenci velisinin sorunu olmuştur. Bakan’ın konuya, iletişim bilim yöntemleri ile çözüm arama yerine, “yasaklayıcı” emir ve genelgelerle çözüm araması sizce de yadırgayıcı ve popülistçe değil mi? Çünkü eğitimbilim ve de iletişim bilimi: insanın içselleştirmediği hiçbir bilginin kalıcı olamayacağı ortak görüşüne sahiptirler.

Bilgiyi içselleştirmeye yarayan en önemli araçların başında da ödev vardır. O halde yıllardır amaç dışı kullanılan bu önemli aracı yasaklamak yerine, onu, amacına uygun olarak kullanılır hale getirmek olmalıydı bakanımızın emir, genelge ve denetimleri. O zaman sorunun çözümü daha kolay olmaz mıydı?

Şimdi okurlarımın; “ Bu bakanımızın, 4+4+4 sisteminin kurucusu, tüm okullarda imam hatip felsefesinin yaygınlaştırıcısı ve uygulayıcısı olduğunu bilmiyor musun?”  gibi sorularla, bana karşı çıkışlarını duyar gibiyim.

Onlara da hak veriyorum. Fakat belki azıcık da olsa faydası olur diye, iyimser görüş ve beklentilerimi yazmaya devam edeceğim.

Diyorum ki (hem de bakanımızın uzmanı olduğu ‘iletişim’ alanından); eğer ‘İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi’ni kullanırsa, öğrenciler, öğretmenler, veliler ve eğitim yöneticileri, çok önemli psiko-sosyal sorunlara, çözümler bulabilirler. Ve bu yöntemle, sorunlarını bilen, onları işbirliği içinde çözmeye çalışan ve kendine güvenen bireylerin yetişmesini sağlayabilirler.

Aslında ülkemizin böylesi bir nesil ve böylesi bir sosyal iklime çok çok ihtiyacı var.
***

İşte size etkili iletişime engel olup, ödevle çözüm aranabilecek  iki konu:
Oturuş düzeni ve tribün eğitimi:

Eğitimde etkinlik alanları ve dersliklerin daha geniş/büyük olması öğrenci ve eğitimcilerin önemli ve haklı bir isteğidir.

Aslında okullarımızda böyle derslikler çokça olmasa da vardır.

Peki, az da olsa var olan bu derslikleri amacına uygun kullanıyor muyuz?

Bazı örnekleri (özel okullar ve tek tük devlet okulunu) saymazsak,  bu sorunun cevabı kocaman bir ‘hayır’ dır. Çünkü bu kocaman “geniş/büyük” dersliklerde, öğrenciler halen birbirinin ensesini görecek şekilde oturuyorlar!

Tribün oturuşu da diyebileceğimiz bu oturuş şekliyle ancak, önde oturanın ensesini, karşıdaki akıllı/akılsız tahtayı ve hakem gibi dolaşan öğretmeni görebilirsiniz.

Sanki sahada bir maçı, tiyatro veya sinemada bir gösteriyi izlercesine... Oysa bu sınıftaki her birey kendi çapında bir oyuncu…

Peki, neden herkes seyirci?!

Bu durum kime, hangi katkıyı sağlıyor? 

Birbirinin sadece ensesini görenlerle dolu bu sınıfta nasıl otokontrol sağlanır? 

***

Kuşak çatışması:

Eskiler yenilerde yeşertmek ister hayallerini özlemlerini…

Yeniler ise, korumak isterler ‘ben’ini.

Eskiler, “Bizim zamanımızda…” diye süsleyerek söze başlar, sayar olanları ve olmadıkları olmuş gibi.

Ve de yeniler karşı çıkar eskilere, “ben varım, ben bilirim, ben yaparım, ben, bennn!.. diye diye…

Hâsılı, biri sen dili kullanır, biri de ben dilini. Belki zaman zaman (içlerinde, sessizce) hak verseler de karşı tarafa, ortak bir biz dilini bulamaz/uzlaşamazlar yıllar boyunca… Sonra taraflar değişir (eski olur yeniler) yeniden başlar benzer sözcük, benzer örneklerle kuşak çatışması/atışması.

Öğretmenlerde kuşak çatışması için bir yaşanmışlık:

Öğretmenliğe başladığım ilk yıllarda, birkaç ay içinde okuma yazmayı öğreten eğitmenlere(*) ve köyün her derdine deva olan köy enstitüsü çıkışlı öğretmenlere hayrandım.

Ama onlar beni beğenmeyip, eksiklerimi sıraladıkça, ben de kendimce arar bulurdum ‘ben’ özneli sözler ve savunmalar…

Oysa birimizin yaşamışlığı, diğerinin güncelliği, daha da zengin kılmaz mıydı her iki tarafı?!..

(*)Eğitmenler, 1937 ve sonrası yıllarda askerliğini başarı ile bitirmiş, okuma yazma bilen,  okula aldıkları çocukları kesintisiz 3 yıl okutup onları mezun ettikten sonra yeniden öğrenci alan "geçici" öğretmenlerdir.

EK:

(Haydi, oldu olacak bakanımızca yazıldığını varsayarak, bir de mektup ekleyelim)

Sevgili öğrenciler ve öğretmenler;

Yarıyıl tatiliniz süresince yapmanız için sizlere bir ödev veriyorum. Zaman ayırıp yapacağınız bu ödevin, kalan yarıyıl ve gelecek yıllarda sizlere ve ülkemize büyük yararlar sağlayacağını düşünüyorum.

Bu ödevi yapmak için tatilinizden zaman ayırdığınız için teşekkür eder, başarılar dilerim.
………………….

Ödevi hazırlama-sunma-değerlendirme kuralları:
  1. Yukarıda bazı ön açıklamalarla sıralanan iki konudaki, her paragraf ve her soru cümlesi için neyi ve nasıl yapabileceğinizi düşünerek bir taslak hazırlayınız. (İsterseniz konulara, yeni bölüm ve sorular da ekleyebilirsiniz)
  2. Her türlü canlı ve cansız kaynaktan yararlanmak serbesttir.
  3. Konu, bölüm ve soruyu anlatmak için; -resim/karikatür/öykü/şiir/makale- alanlarından birini kullanabilirsiniz.
  4. En önemli kuralımız, hazırladığınız ödevin; çizgisiyle, sözüyle, cümlesiyle kendi özgünlüğünüzü taşımasıdır.
  5. Hazırladığınız ödev sunumlarını: “ders saatlerine bağlı olmaksızın yapılacak olan rehberlik çalışması ve uygulaması” (zamanı ve mekânı belli olmayan, ne demek ise bu?! Bakan olarak bu konuya da bir netlik kazandıracağım.) saatlerinde, numara sırası ile (öğretmen en sonunda) ve her bir kişiye 20 dakika süre verilerek yapılacaktır.
  6. Değerlendirme: Araştırma, örneklendirme, çözüm önerileri bulma ve sunma becerisi gibi ölçütlere bağlı olarak yapılacaktır. Sunumu yapana  dinleyenlerce, 1-2-3-4-5 puanlarından bir tanesini verilecektir.
  7. Toplanan puanlar, puanlamaya katılanların sayısına bölündüğünde elde edilecek sayı ise her sunucuya “BECERİ ve HAYAT BİLGİSİ” notu olarak verilecektir.  

Yazarın diğer yazıları için tıklayınız


Bu yazı Radikal Blog’da:
http://blog.radikal.com.tr/egitim/bakan-yasaklamadan-once-odevini-yapsaydi-123677

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder